Antara Keperluan dan kehendak

Dalam proses mengumpul kewangan untuk mengerjakan haji ini, ada sahaja keperluan  kehendak yang lain yang datang entah dari mana. Dengan tiba-tiba sahaja teringin untuk memiliki kamera yang canggih. Bukanlah perlu mana pun, cuma teringin memilikinya sebab yelah, canggih. Bukan boleh menjanjikan dapat haji mabrur pun kalau dibeli.

Sabar ye, hati, sabar. Empat (4) tahun je lagi dari sekarang, Insyallah jika mampu lain tahun belilah. Untuk masa sekarang ni, cukuplah apa yang kau rancangkan, dan mampu dimiliki, tanpa perlu berhutang. Sekarang ni saya agak trauma kalau nak berhutang. Tak pernah memiliki kad kredit pun selama ini. Tak berhajat pun untuk mendapatkannya.

Kalau diikutkan hati ini, nak sahaja beli yang terbaik, termahal, tak termampu pun tak apa lah, janji puas hati. Hmm, nasib baiklah bulan puasa. Masih lagi boleh berfikir dengan waras.

Apa-apa pun, “Always starts with the end in mind”. Bermulalah dengan matlamat akhir itu sentiasa berada dalam kepala. Insyallah selamat. Plan awal2 and stick to the plan.

Wassalam.

Leave a comment